مرجع مهندسی پزشکی ایران

ساخت گوشی پزشکی دیجیتال توسط مهندسان ایرانی

ساخت گوشی پزشکی دیجیتال توسط مهندسان ایرانی یک استارتاپ ایرانی به نام "نبض"، نوعی گوشی پزشکی دیجیتال طراحی و ...

ساخت گوشی پزشکی دیجیتال توسط مهندسان ایرانی


یک استارتاپ ایرانی به نام "نبض"، نوعی گوشی پزشکی دیجیتال طراحی و تولید کرده است که می‌تواند صدای ارگان‌های داخلی بدن مانند قلب و ریه‌ها را دریافت و تقویت کرده و در اختیار پزشک قرار دهد. این دستگاه همچنین قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب (فونوکاردیوگرام) را در یک اپلیکیشن موبایل دارد و از جمله تجهیزات پزشکی کاربردی در پزشکی از راه دور (Telemedicine) به شمار می‌رود.

گوشی پزشکی دیجیتال ایرانی

آرمین کریمی، مدیرعامل استارتاپ نبض با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت گجت‌های هوشمند سلامت از مرداد ماه ۹۶، اولین محصول این شرکت را "گوشی پزشکی دیجیتال" عنوان کرد و گفت: قابلیت دیگر این دستگاه، ارسال داده‌ها به گوشی موبایل به صورت بی‌سیم است. از جمله مزایای این قابلیت برای پزشک و بیمار این است که بیمار می‌تواند بدون آن که اطلاعات خاصی درباره سیگنال‌های صوتی قلب داشته باشد، داده‌های مورد نیاز پزشک را برای او ارسال کند. این داده‌ها به صورت کمّی و قابل سنجش هستند.

وی درباره این محصول افزود: در بخشی از کار خود بر پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین) تمرکز کردیم. در تله‌مدیسین، پزشک از طریق ویدیو کنفرانس بیمار را معاینه کرده و علائم اولیه را در او تشخیص می‌دهد. این شیوه ویزیت بیمار برای بسیاری از بیماران کارساز نیست و پزشک به هر حال باید از وضعیت عملکرد قلب بیمار آگاه شود. البته معاینات دقیق‌تر برای تشخیص قطعی، نیاز به مراجعه حتمی به پزشک و آزمایشات مختلف دارد و تله‌مدیسین تنها بخشی از نیازها را پاسخ می‌دهد.

کریمی با بیان اینکه بروز برخی بیماری‌ها در افراد به شکل تدریجی اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: یکی از اهداف ما، آگاه کردن افراد از وضعیت سلامت یا بیماری آن‌هاست؛ به عنوان مثال اگر فرد بداند ضربان قلبش بر اثر مصرف برخی مواد غذایی مضر به شکل غیر عادی بالا رفته است، طبیعتاً بیشتر به فکر سلامت خود خواهد بود.

به گفته سازندگان، این گوشی پزشکی دیجیتال در حال طی مراحل نهایی اخذ مجوز تجهیزات پزشکی بوده و سال آینده روانه بازار خواهد شد. این محصول که نمونه خارجی آن در بازار موجود است، اولین نمونه تجاری ساخت داخل بوده که نوآوری‌هایی همچون هوش مصنوعی در آن اعمال شده است.


 


 

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل