مرجع مهندسی پزشکی ایران

تولید پوشش دندان برای جلوگیری از پوسیدگی

تولید پوشش دندان برای جلوگیری از پوسیدگی   دانشمندان ژاپنی یک پوشش میکروسکوپی تولید کرده که دندان را ...

تولید پوشش دندان برای جلوگیری از پوسیدگی

 

دانشمندان ژاپنی یک پوشش میکروسکوپی تولید کرده که دندان را پوشانده ، آن را سفیدتر جلوه می‌دهد و مانع پوسیدگی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پوشش دندانی جدید دانشمندان ژاپنی یک ماده مقاوم و فوق انعطاف پذیر به نام هیدروکسیاپاتیت (hydroxyapatite) است ، مواد معدنی اصلی در مینای دندان که می تواند خط پایانی برای دندان های حساس باشد.

شیگیکی هونتسو استاد دانشکده علوم بیولوژیک و فناوری دانشگاه کینکی اظهار داشت: این نخستین روکش انعطاف پذیر مینایی است که ما امیدواریم از دندان در مقابل تخریب مینا حفاظت کند.
تصویر زیر نشان دهنده این پوشش دندانی به عنوان یک غشاء فوق نازک بیوسازگار است که از هیدروکسیاپاتیت ساخته شده است.



هونتسو اظهار داشت: دندانپزشک ها پیشتر تصور می کردند که یک صفحه تمام مینایی برای دندان تنها یک رویا  است ، اما ما یک مینای مصنوعی برای دندان تولید کرده ایم.

محققان می توانند این پوشش ها را با ضحامت 0.004 میلی متر به واسطه لیزر در بلوک های فشرده شده هیروکسیپاتیت در خلاء تولید کنند تا ذرات واحد بیرون بیایند ، این ذرات داخل یک بلوک نمک قرار می‌گیرد و به منظور کریستالی شدن گرم می شود و پیش از آن نمک در آب حل می شود.

این پوشش از کاغذ فیلتر بیرون آمده و خشک می شود و از قدرت لازم برای آنکه توسط یک جفت انبرک دندانپزشکی گرفته شود ، برخوردار است.

وقتی که این پوشش روی سطح دندان قرار می گیرد ، نامرئی می شود و حتی اگر زیر یک نور دندان را بررسی کنید به سختی می توانید وجود آن را تشخیص دهید.

این صفحه دارای حفره های بسیار کوچک است که اجازه می دهد آب و هوا از زیر آن خارج شده تا هنگام استفاده روی دندان زیر آن حباب قرار نگیرد. تنها یک چالش برای استفاده از این پوشش وجود دارد و آن مسئله چسبیدن محکم پوشش به سطح دندان است که یک روز زمان نیاز دارد.

این پوشش درحال حاضر شفاف است اما احتمال دارد که بتوان آن را سفید کرد تا برای سفید نشان دادن دندان نیز به کار رود.


تا پنج سال دیگر این پوشش در درمان دندانپزشکی قابل استفاده خواهد بود.

محققان درحال حاضر آزمایش های خود را روی دندان های کشیده شده انسان انجام می دهد اما به زودی قصد دارند که آن را برای حیوانات استفاده کنند.

هونتسو همچنین اظهار داشته که این پوشش ها را برای دندان های خود نیز مورد استفاده قرار داده است.

این فناوری به طور مشترک با همکاری کازوشی یوشیکاوا استاد یار داشنگاه دندانپزشکی اوساکا انجام شده و به عنوان یک اختراع در ژاپن و کره جنوبی ثبت شده و ثبت آن در آمریکا ، چین و اروپا در جریان است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

کلمات کلیدی: biomedical engineering ، مهندسی پزشکی ، آشنایی با مهندسی پزشکی ، معرفی مهندسی پزشکی ، مهندسی پزشکی گرایش بالینی ، مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک ، مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک ، مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال (بیومواد) ، مهندسی پزشکی ایران ، مهندسی پزشکی دانشگاه پیام نور ، پایگاه آموزشی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی ، اخبار و تازه های مهندسی پزشکی ، مقالات مهندسی پزشکی ، آموزش مهندسی پزشکی ، دانلود کتاب های مهندسی پزشکی ، دانلود جزوه های مهندسی پزشکی ، دانلود نمونه سوالات امتحانی مهندسی پزشکی ، دندان ،‌ دندانپزشکی ، پوسیدگی دندان ، پوشش دندان ، روکش دندان

کد امنیتی رفرش

آشنایی با مهندسی پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

اخبار و تازه‌های مهندسی پزشکی

مقالات مهندسی پزشکی

جزوات دانشگاهی و نمونه سوالات امتحانی

معرفی کتاب ، نرم افزار و سایت

ویدیو و انیمیشن آموزشی

دانلود فایل