زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 8:41 بعد از ظهر
نام کاربری : رمز عبور : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست گرامی ؛
برای مشاهده انجمن با امکانات کامل ، می بايست
ثـبـت نـام کـنـیـد یا وارد شـویـد


کاربر گرامی کاربر گرامی ؛







تعداد بازدید 1102
نویسنده پیام
admin آفلاین





ارسال‌ها : 1077
عضویت: 26 /4 /1391
محل زندگی: Shiraz
تشکرها : 805
تشکر شده : 975
تصویربرداری از شبکیه چشم با آیفون
تصویربرداری از شبکیه چشم با آیفون

دانشمندان موفق شدند با نصب یک اپلیکیشن و یک لنز نسبتاً ارزان قیمت بر روی آیفون (4 و 5) تصاویری با کیفیت بسیار عالی از شبکیه‌ی چشم  به دست آورند.



تلفن‌های همراه اپل (iPhone)ها می‌توانند برای انجام آزمایش‌های چشمی استفاده شوند. محققان دانشکده پزشکی هاروارد روشی برای استفاده از آیفون در عکس‌برداری از شبکیه‌ی چشم اختراع کردند. یک ست کامل دوربین برای مشاهده‌ی شبکیه و تصویربرداری از آن می‌تواند ده‌ها یا حتی صدها هزار دلار هزینه داشته باشد ، در حالی که برای انجام این کار با آیفون تنها به نصب یک اپلیکیشن نیاز است.

بنا به گفته‌ی دکتر شیزو موکای ، نویسنده‌ی نخست مقاله‌ی این تحقیق ، آیفون‌ها در حال حاضر برای ثبت شرایط چشمی استفاده می‌شوند اما یک سری محدودیت‌ها دارند. اپلیکیشن دوربین موجود بر روی تلفن ، امکان کنترل فوکوس دستی را نمی‌دهد که این امر از کیفیت عکس‌ها کم می‌کند.

به جای اپلیکیشن‌های معمول ، دانشمندان از اپلیکیشن ویدیوی FiLMiC Pro (که بر روی آیفون 4 و 5 نصب می‌شود) به همراه یک لنز 20D ویژه‌ی چشم‌پزشکی استفاده کردند. هر کدام از این لنزها معمولا کمتر از 200 دلار قیمت دارند. در برخی موارد این لنز با لنز Koeppe ترکیب شد که وسیله‌ی استاندارد دیگری در عرصه‌ی چشم‌پزشکی است. نتیجه آنکه محققین توانستند از شبکیه‌ی چشم دو کودک تحت بی‌هوشی و بزرگسالان هوشیار ، عکس‌های عالی و با کیفیت بالا بگیرند. در این آزمایش‌ها از موش‌ها هم استفاده شد.

اگرچه بهترین عکس‌های گرفته شده با استفاده از ترکیب همزمان دو لنز در اتاق عمل به دست آمده است ، اما تصاویری که تنها با لنز 20D گرفته شده‌اند نیز برای مصارف کلینیکی یا اورژانس‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند.

مزیت این ترکیب ، علاوه بر قابل حمل بودن و سادگی استفاده ، قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با دوربین‌های معمولی که برای این کار استفاده می‌شوند است. این قیمت پایین ، در برخی کشورهای در حال توسعه اهمیت بسیار زیادی دارد ؛ چرا که در برخی از این کشورها هزینه‌های بالای دوربین‌های معمول قابل تأمین نیستند.

یک سیستم مشابه دیگر که با اندروید کار می‌کند (به نام Peek) هم اکنون در کنیا در حال آزمایش است.





یکشنبه 14 مهر 1392 - 05:47
ارسال پیام خصوصی نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از admin بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: linda & mohsen-medical &
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش (تازه سازی) صفحه نیست ، برای این کار روی تازه سازی پاسخ ها کلیک نمایید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | تصویربرداری از شبکیه چشم با آیفون | پیوند سایتی RSS | بازگشت به بالا