زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 8:41 بعد از ظهر
نام کاربری : رمز عبور : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست گرامی ؛
برای مشاهده انجمن با امکانات کامل ، می بايست
ثـبـت نـام کـنـیـد یا وارد شـویـد


کاربر گرامی کاربر گرامی ؛







تعداد بازدید 961
نویسنده پیام
mbio آفلاین





ارسال‌ها : 243
عضویت: 6 /7 /1391
تشکرها : 324
تشکر شده : 383
ساخت چشم مصنوعی تأثیرگزار ، برای استفاده در ربات‌ها و حتی انسان

این چشم‌ها که به کمک فیبر نوری چاپ شده سه بعدی ساخته شده‌اند ، در بیان احساسات بسیار کارا هستند. چشم‌های قبلی که برای استفاده در ربات‌ها و اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌شد ، به دلیل ویژگی فرورفتگی موجود در اطراف چشم طبیعی ، (در مقابل حالت تخت این چشم‌های مصنوعی) حالتی بسیار مصنوعی داشتند.
چشم‌ها مانند دهان و مو ، یکی از بزرگترین دلایلی هستند که ساخته‌های مصنوعی نمی‌توانند از دره عجیب متعلق به آنها بیرون آمده و همانند ساختارهای طبیعی‌شان نشان داده شوند.



یک دلیل این مسئله ، این است که چشم‌های مصنوعی (مدل‌های تولید شده کامپیوتری یا در ربات‌های انیمیشنی) به اندازه کافی تأثیرگزار و انتقال‌دهنده احساس نیستند. تحقیقات Disney با به وجود آوردن چشم‌های سه بعدی چاپی که نه تنها بی‌نهایت تأثیرگزار ، بلکه پویا هستند ، گامی به پیش جهت اصلاح این موضوع برداشته است.

این چشم­ ها به اندازه چشم انسان کروی شکل ، با عنبیه رنگی و پر از رگ­ های قرمز نیستند. چشم ­های سه بعدی چاپی بیشتر شبیه صفحه‌های نمایش با انحنای کم در شکل مردمک چشم هستند. پروژه تحقیقات Disney تحت عنوان پاپیلون ، یک راه حل هوشمندانه جهت بیرون آمدن از دره عمیق ساخته ­های مصنوعی است. حتی اگر یک چشم مدل شده با ویژگی ­های دقیق چشم انسان طراحی و رنگ شود ، نمی­ تواند به اندازه واقعی آن (از لحاظ چشمک زدن کامل ، اشک ریختن ، بزرگ و کوچک شدن مردمک و ...) تأثیرگزار و بیانگر احساسات باشد. اگر چشم ­های انیمیشنی دارای تمام توانایی ­های فوق باشد ، همانند برخی ربات­ هایی که در پارک Disney اینگونه ­اند ، آنگاه همچنان حرکت رباتیکی قابل توجهی در آنها وجود دارد. با نمایش دیجیتال ، چشم ­ها می ­توانند همانند ویدئویی که نمایش داده می ­شود تأثیرگزار و با جزئیات باشد. علاوه بر این ، چشم ­ها می­ توانند حرکات یکنواخت به وجود آورند و نسبت به مردمک چشمی انیمیشنی پیشرفته ارزان­تر هستند.
تحقیقات Disney چشم ­هایی را از یک بسته فیبر نوری ارزان سه بعدی چاپ شده بوجود آورد که نسبت به چشم­ های استاندارد بسیار تأثیرگزارتر هستند. آنها لایه به لایه پرینت شده ­اند که باعث می­ شود شفافیت فتوپلیمرها در بین تقویت ­کننده ­های نیمه ­شفاف تضعیف شود. این چشم‌ها نه تنها می ­توانند مردمک و عنبیه نرمالی را نمایش دهند ، بلکه توانایی ایجاد جلوه ­های ویژه گرافیکی جهت نشان دادن هر شیء مرئی را دارند ، مانند نشان­ه ی دلار برای شخصیت حریص ، قلب برای زمانی که شخصی عاشق شده باشد و یا دهان برای احساسات Disney زمانی که کابوسی را برای هفته ­ها به ما می ­دهد.



فیبرهای نوری پنهان در پروژه­ ساختار گوی شکل بر سطح چشم ­ها تصویر شده و از طریق مجموعه­ ای از الگوریتم­ ها مبنی بر مارپیچی­ های فیبوناچی و موزائیک ­کاری ورونویی به منظور بسته ­بندی هر چه بیشتر در ساختار ، مرتب شده­ اند. با وجود اینکه نمایشگرهای این چشم‌ها در حال حاضر مقدماتی هستند ، تیم تحقیقات Disney اشاره می ­کند که پاپیلیون مقیاس­ پذیر است. در تئوری ، فیبرهای نوری می ­توانند به منظور ایجاد شفافیت بالاتر کوچکتر ساخته شوند (و در نتیجه ، ویدئوهای پیچیده ­تری را نمایش دهند). صفحه نمایش ­های منحنی تنها به شخصیت‌های فانتزی انیمیشنی در پارک Disney محدود نمی­ شوند ، اگرچه می ­توانند در اسباب ­بازی­ ها قرار داده شوند ، برای استفاده در بازی­ های ویدئویی در صفحه نمایش نسل دوم استفاده شوند و یا حتی در ساعت کارتونی متحرک قرار گیرند. در حالی که صفحه‌های نمایش ­ها از نزدیک به طور قابل توجهی ساده و مقدماتی هستند ، اگر در یک موقعیت دید اینمیشنی از دور قرار گیرند ، مانند سالن سلطنتی جادویی رئیس ­جمهور یا بچه ­ها در دنیای کوچکش و اگر ویدئوها به خوبی طراحی شده باشند ، انها می توانند به راحتی یک تجربه چشم واقعی را به وجود آورند.

شاید در آینده تحقیقات Disney نشان دهد که پاپیلون­ ها می‌توانند حتی به جای چشم ­های شیشه­ ای استاتیک (واقعاً آکریلیک) که امروزه استفاده می­ شوند ، به عنوان چشم­ های پروتز برای انسان مورد استفاده قرار گیرد.
برنامه زمانی مشخص و دقیقی برای ارائه این تکنولوژی وجود ندارد ولی پاپیلون ­ها در ACM SIGGRAPH 2013 که در 21 تا 25 جولای برگزار گردید به نمایش گذاشته شده­ اند.



پنجشنبه 17 مرداد 1392 - 14:57
ارسال پیام خصوصی نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mbio بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: admin &
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش (تازه سازی) صفحه نیست ، برای این کار روی تازه سازی پاسخ ها کلیک نمایید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | ساخت چشم مصنوعی تأثیرگزار ، برای استفاده در ربات‌ها و حتی انسان | پیوند سایتی RSS | بازگشت به بالا