زمان جاری : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 12:51 بعد از ظهر
نام کاربری : رمز عبور : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست گرامی ؛
برای مشاهده انجمن با امکانات کامل ، می بايست
ثـبـت نـام کـنـیـد یا وارد شـویـد


کاربر گرامی کاربر گرامی ؛







تعداد بازدید 1505
نویسنده پیام
baharsalehi آفلاین





ارسال‌ها : 315
عضویت: 8 /6 /1391
محل زندگی: اهواز
سن: 26
تشکرها : 261
تشکر شده : 684
چرا خون دماغ می‌شویم؟
چرا خون دماغ می‌شویم؟

شایع‌ترین خونریزی خود بخودی در انسان ، خون دماغ می‌باشد. به طور میانگین از هر ١٠ نفر یک نفر سابقه خون ریزی شدید از بینی را تجربه کرده است.

اهمیت خون دماغ به عوامل زمینه ساز آن مربوط می‌شود. در واقع خون دماغ یک علامت است از وقایعی که درون بدن اتفاق افتاده و سلامت را تهدید می‌کند.



خون دماغ شدن چند دلیل عمده دارد:

خشکی مخاط بینی:
این نوع خون دماغ بیشتر در کودکان شایع است. با تابش نور مستقیم خورشید به سر ، مخاط بینی رطوبت را از دست داده و ممکن است به خون ریزی از بینی منجر شود.

ناهنجاری‌های ساختمانی:
پولیپ‌ها و سایر اختلالات دیواره‌های داخلی بینی از علل دیگر خونریزی‌های بینی محسوب می‌شوند. در این موارد ، فرد علاوه بر خونریزی بینی از مشکلات دیگری چون گرفتگی بینی ، تکلم تو دماغی و تنفس مشکل به هنگام خواب رنج می‌برد.

آسیب‌های خارجی:
شایع‌ترین علت خونریزی بینی ، آسیب بینی است. در ضربه‌های شدید امکان دارد شکستگی غضروف یا حتی شکستگی سپتوم بینی رخ دهد و در ضربه‌های خفیف همچون دستکاری‌های ساده بینی نیز با آسیبی که به مخاط بینی وارد می‌شود، خونریزی رخ می‌دهد. نکته مهم اینجاست که خونریزی‌های ناشی از ضربه و آسیب دیدگی ، دیر بند می‌آیند و فرد را بسیار آزار می‌دهند.

فشار خون بالا:
دردسر سازترین خونریزی بینی ، زمانی است که به دنبال بالا رفتن ناگهانی فشار خون در افراد مستعد رخ می‌دهد. این نوع خونریزی معمولا در پشت مخاط بینی ایجاد می‌شود و به این صورت است که علاوه بر مقداری خون که از بینی خارج می‌شود ، فرد احساس می‌کند که حجم عظیمی از خون مدام وارد حلقش می‌شود و حالت بسیار ناخوشایندی به وی دست می‌دهد. خطر این نوع خون ریزی بسیار زیاد است ؛ چرا که هم کنترل آنها بسیار مشکل و نیازمند اقدامات اورژانسی و تخصصی پزشکی است و هم خطر شوک ناشی از خونریزی و افت شریع فشار خون در کمین فرد است.

داروها:
کسانی که وارفارین ، آسپیرین ، کلوپید گرل و بروفن به مقدار زیاد مصرف می‌کنند ، باید بدانند این داروها با کاهش خاصیت انعقادپذیری خون می‌توانند رمینه‌ساز بروز خونریزی‌های بسیار شدید از راه بینی و سایر مخاط‌های بدن شوند.

در تمامی این حالت‌ها باید با انگشت شصت و سبابه بخش غضروفی شکل بینی را محکم فشار داده و چنانچه خونریزی شدید باشد ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.



امضا :
در نبرد بین انسان های سخت و روزهای سخت
این انسان های سخت هستند که می مانند
نه روزهای سخت.
پنجشنبه 02 خرداد 1392 - 17:10
ارسال پیام خصوصی نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از baharsalehi بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: admin &
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش (تازه سازی) صفحه نیست ، برای این کار روی تازه سازی پاسخ ها کلیک نمایید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | چرا خون دماغ می‌شویم؟ | پیوند سایتی RSS | بازگشت به بالا