زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 11:27 بعد از ظهر
نام کاربری : رمز عبور : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست گرامی ؛
برای مشاهده انجمن با امکانات کامل ، می بايست
ثـبـت نـام کـنـیـد یا وارد شـویـد


کاربر گرامی کاربر گرامی ؛







تعداد بازدید 2129
نویسنده پیام
sasansoosahabi آفلاین





ارسال‌ها : 17
عضویت: 13 /2 /1394
تشکر شده : 12
معرفی انواع فلومتر و راهنمای خرید فلومتر آزمایشگاهی
فلومتر یا دبی سنج (جریان سنج) وسیله ای است که مقدار مواد عبوری را نسبت به زمان اعلام می کند. در بیشتر صنایع از جمله صنایع نفت و پتروشیمی و … اطلاع از مقدار دقیق فلوی عبوری سیالی مانند گاز و یا نفت حیاتی است. توجه به این نکته که میزان کل فلو که معرف جرم ماده مصرفی است در بسیاری موارد نظیر پروسه های صنعتی کاربرد دارد. همچنین اندازه گیری دقیق فلو به دلیل ملاحظات مالی در فروش و خرید حجم مشخصی از ماده و کالا مانند کنتور گاز خانگی و تبادلات نفتی و … اهمیت ویژه ای دارد.

انواع فلومتر:
- فلومتر التراسونیک
- فلومتر جابجایی مثبت
- فلومتر توربینی
- فلومتر مغناظیسی
- فلومتر ونتوری
- فلومتر کانال باز
- فلومتر دنده ای
- فلومتر اورفیس پلیت
- فلومتر حرارتی

انواع فلومتر بر اساس برند:
فلومتر ای بی بی / فلومتر ABB
فلومتر کروهنه / فلومتر KROHNE
فلومتر زیمنس/ فلومتر SIEMENS
فلومتر مس / فلومتر MASS
فلومتر ورتکس / فلومتر VORTEX
فلومتر کوریولیس / فلومتر CORIOLIS
فلومتر کوبولد / فلومتر KOBOLD

فلومتر توربینی یا Turbin Flowmeter چیست؟
فلومترهای توربینی کاربری آسانی دارند و شامل یک توربین با پره های مشخص هستند که در کنار یک سنسور ، با هر چرخش توربین بخاطر عبور جریان تعدادی پالس ایجاد میکنند مانند پراکسیمتی سوئیچ که رنج فلومتر با کالیبره کردن دستگاه طبق مقدار جریان و تعداد پالس ایجاد شده بدست می آید.

مس فلومتر یا فلومتر جرمی Mass Flow meter چیست؟
یک روش اندازه گیری جریان بر اساس وزن است برای همین به آن فلومترهای جرمی یا مس فلومتر میگویند. برای اندازه گرفتن جرم سیال عبوری در روشهای قبلی به اندازه گیری دانسیته مواد نیاز بود که محاسبه جرم خطای زیادی داشت. امروزه این اندازه گیری با فلومترهای جرمی با تکنولوژیهای کوریالیس و ترمال مس با دقت زیادی انجام می شود. در این گونه فلومترها، فلوی مایع یا گاز بطور جداگانه از فشار قابل اندازه گیری میباشد و از خطاهای اندازه گیری فلوی سیالات گازی ناشی از تغییرات دما و فشار جلوگیری می کند.

فلوسوئیچ Flowswitch چیست؟
فلوسوئیچ ها جهت حس کردن فلوی سیال (مایع و گاز) به کار می روند و در نقطه تنظیم مورد نظر ، خروجی سوئیچ یا ON/OFF می دهند و Flowswitch کنترل فلوی خط را ممکن می کنند. در رایج ترین فلوسوئیچها از یک تیغه فلزی که به متصل یک اهرم است استفاده می کنند. با توجه به نقطه تنظیم طول این تیغه را برش می دهند (تریم می کنند). وقتی که جریان تنظیم شد، اهرم به یک طرف تمایل پیدا می کند و باعث تحریک سوئیچ می شود.

پیتوت تیوب Pitot Tube چیست؟
روش پیتوت تیوب برای اندازه گیری جریان سیالات گازی خصوصا هوا در رنج کم به کار برده میشود. در اثر این ویژگی در صورت ایجاد جریان هوا در یک طرف لوله ، فشار خود لوله بیشتر از فشار آن نقطه می شود . این روش پیتوت نام دارد.

فلومتر جابجایی مثبت (Positive displacement flowmeter) چیست؟
برای اندازه گیری دقیق پیمانه ای سیالات خصوصاً مایعات وسیکوز از فلومترهای جابجائی مثبت استفاده میشود و انواع مختلفی دارد.

مدل دیسک گردنده به صورت محوری Nutating disk
فلومتر ون (Rotatory Van)
فلومتر دنده ای یا Gear
فلومتر دنده ای حلزونی Helical gear flowmeter (برای مواد با ویسکوزیته بالا استفاده می شود)
فلومتر دنده ای بیضوی Ovale gear flowmeter
فلومتر دیافراگمی یا بلوز دار که (برای گازهای شهری استفاده می گردد)
مدل پیستونی

فلومتر ورتکس Vortex Flowmeter چیست؟
فلومتر ورتکس توسط Theodore von Kármán کشف شد. فلومتر ورتکس بر حسب اندازه گیری نوسانات تولید شده پشت یک مانع در سیال کار می کند. در اکثر صنایع برای اندازه گیری جریان مایعات و گازها و بخار از فلومتر ورتکس استفاده می شود. این فلومتر در صنایع پتروشیمی و شیمیائی مانند قسمت تولید برق ... در سیالاتی نظیر هوای فشرده، بخار اشباغ، آب تغذیه بویلر نیتروژن، بخار بسیار داغ، گازهای دو فازی، دی اکسید کربن، آب دمینرال، گاز دودکش، حلالها، روغن انتقال حرارت و ... کاربرد دارد.
در فلومتر ورتکس اندازه گیری فلو به صورت حجمی میباشد. برای اندازه گیری به صورت جرمی در مواردی مانند بخار میبایست با ترانسمیتر فشار جداگانه و نیز سنسور دما و اتصال آنها به فلو کامپیوتر جرم عبوری یا مقدار انرژی جابجا شده را محاسبه کرد. شکل کلی این فلومترها در تصاویر زیر قابل دیدن است.

فلومترهای الکترومغناطیسی Electromagnetic Flowmeter چیست؟
طبق قانون القای الکترومغناطیسی فارادی و اندازه گیری تغییرات شار مغناطیسی بواسطه ی سرعت سیال جاری فلومترهای الکترومغناطیسی میتوانند مقدار فلو را با دقت قابل قبولی اندازه گیری کنند. در سیال عبوری با ایجاد شار مغناطیسی از فلومتر و اندازه گیری آن میتوان فلومتر الکترومغناطیسی را بدست آورد.
آب یا سیال عبوری به علت مکانیزم فلومتر مغناطیسی باید خواص الکتریکی و رسانائی را تا حدی داشته باشد. در غیر این صورت اندازه گیری دچار اخلال میشود و میبایست از فلومترهائی با مکانیزمهای مختلف مثل فلومتر توربینی یا فلومتر ورتکس استفاده کرد. مثلا برای اندازه گیری فلوی آب دمینرال یا مقطر نمیتوان فلومتر مغناطیسی را به کار برد.
فلومترهای الکترومغناطیسی حداکثر تا دمای 80 درجه کار می کنند. در کاربردهای گوناگون با توجه به لاینر داخل فلومتر ،لاینر از جنس تفلون یا هارد رابر و ... ایجاد می شود.
در زیر تصویری از فلومتر الکترومغناطیسی آمده است.

فلومترهای آلتراسونیک Ultrasonic Flowmeter چیست؟
روشهای آلتراسونیک جز جدا ناپذیر اکثر تجهیزات اندازه گیری بخصوص نمونه های غیر تماسی میباشد. در فلومترهای آلتراسونیک بر اساس خواص دوپلر فرکانسی از یه منبع تولید میشود و از سوی دیگر یک گیرنده این فرکانس را هر لحظه کنترل میکند. اگر فلوی سیال تغییر کند، به خاطر سرعت سیال ،فرکانس رفت و برگشت تغییر محسوسی دارد. کالیبره کردن و اندازه گیری تغییرات بر اساس جریان ، اندازه گیری فلو به روش آلتراسونیک را ممکن میکند. عملا اندازه گیری فلو به روش آلتراسونیک سختی های خود را دارد اما روش اندازه گیری بیشتر فلومترهای اولتراسونیک مکانیزم دوپلر است.

اگر به دنبال خرید فلومتر هستید در بازار فروش فلومتر فلومترهای مناسب برای هر محیط به شرح زیر می باشد که بسته به کارکرد قیمت فلومتر متفاوت است:
ویسکوز (چسبناک) Variable area, Differential pressure, vane meter, Mag meter, Positive displacement, Coriolis meter
آب تمیز Thermal meter, Variable area, Turbine, Vortex Shedder, Differential pressure, Target meter, vane meter, Paddlewheel, Mag meter, Positive displacement, Sonic
هوای فشرده Thermal meter, Variable area
روغن روانساز Vane flowmeter
روغن تمیز Vane meter, Variable area , Positive displacement, Coriolis meter
سیال برودتی Differential pressure, Target meter, Coriolis meter
مواد ساینده Coriolis meter , Mag meter, Sonic
فیبر Mag meter
آب سرد Vortex Shedder, Vane meter
گاز صنعتی Laminar flow element
بخار فوق گرم Vortex Shedder, Differential pressure
سیال خورنده Vortex Shedder, Vane meter, Variable area, Paddlewheel, Mag meter, Sonic
آب کثیف Coriolis meter , Mag meter, Sonic
گاز تمیز Laminar flow element, Thermal meter, Variable area, Turbine, Vortex Shedder, Differential pressure, Target meter, Coriolis meter
گاز کثیف Vortex Shedder, Differential pressure, Target meter, Coriolis meter
بخار اشباع Vortex Shedder, Differential pressure

فلومترهای کانال باز Open channel Flowmeter چیست؟
برای اندازه گیری حجم سیال عبوری مایع در یک کانال از فلومترهای کانال باز استفاده میشود. در این روش برای اندازه گیری جریان، از قبل هدایت آب در مقاطع ،مشخص میشود و اندازه گیری فاضلاب عبوری یا تغییرات سطح آب و کالیبره آن بر اساس جریان است

فلومترهای اورفیس پلیت Orifice Plate flowmeter چیست؟
از روشهای قدیمی اندازه گیری جریان میتوان به فلومتر های اورفیس پلیت اشاره کرد که کارایی بالا ،طراحی ساده و قابلیت اطمینان و تکرارپذیری قابل قبولی دارند. به صفحه مسطحی که در آن یک سوراخ، بسته به محاسبات مربوط به طراحی اورفیس ایجاد شده اورفیس می گویند اساس کار بدین گونه است که در مسیر جریان، ایجاد مانع افت فشار در خط و اختلاف فشار در دو طرف، اورفیس ایجاد میکند. با اندازه گرفتن این اختلاف فشار توسط ترانسمیتر اختلاف فشار یا گیج اختلاف فشار و به کمک فرمولهایی که در سیالات به کار میبرند میتوان بر حسب فلو به کالیبره ی این مقدار پرداخت.

روتامتر Rotameter چیست؟
به عنوان نمایش دهنده فلوی لحظه ای یا فلو ایندیکیتور روتامتر جزء تکنیک سطح متغیر یا variable area در اندازه گیری جریان است. نمونه رایج روتامتر از یک استوانه شیشه ای تشکیل شده که بر اساس فلوی ماده مورد نظر نسبت به زمان کالیبره شده و یک قطعه مخروط شکل فلزی که با افزایش فلو در شیشه به سمت بالا حرکت می کند.
این روتامترها در کپسولهای اکسیژن در بیمارستانها دیده می شود.


برای خرید فلومتر آزمایشگاهی یا اطلاع از قیمت فلومتر آزمایشگاهی می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://tajhizyar.com/lab-equipment/flowmeter



امضا : شیشه آلات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی
دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 - 12:17
ارسال پیام خصوصی نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش (تازه سازی) صفحه نیست ، برای این کار روی تازه سازی پاسخ ها کلیک نمایید !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | معرفی انواع فلومتر و راهنمای خرید فلومتر آزمایشگاهی | پیوند سایتی RSS | بازگشت به بالا